سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
ادبیات پایداری تفاوت «استقامت» و «مقاومت» را باید تبیین کند

رئیس بسیج هنرمندان استان قزوین گفت: در ادبیات پایداری ما، مفاهیم «استقامت» و «مقاومت» معادل یکدیگر در نظر گرفته شده است که نیاز است تا تفاوت این دو مسئله به همت نویسندگان ادبیات پایداری تبیین شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قزوین، محفل ادبی «غزه طنین مقاومت» که همزمان با روز مقاومت و پایداری و آزادسازی خرمشهر با شرکت مسئولان استانی و حضور مجازی شاعران آئینی استان قزوین در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین برگزار شد.

مجتبی الشیخ از دانشجویان اهالی سوریه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین گفت: مقاومت مردم ایران چه در زمان انقلاب و چه در زمان جنگ تحمیلی باعث شد تا امام خمینی (ره) به عنوان رهبر مقاومت و پایداری در جهان اسلام شناخته شود.

وی بیان کرد: سید حسن نصرالله نیز ادامه همین راه را پیمود و امروز حضرت آیت الله خامنه‌ای و سید حسن نصرالله به بزرگان مقاومت در جهان معروفند.

این دانشجو افزود: اگرچه در این راه خون عزیزان و شهیدان زیادی بر زمین ریخته شد و ما بزرگانی نظیر قاسم سلیمانی و مهدی المهندس را از دست دادیم اما این درخت قوی تر از سابق شده است و هنرمندان ما با سرودن شهرهایی در این زمینه تلاش میکنند تا یاد آنها را زنده نگاه دارند.
 
نسل امروز با قدرت قلم در مقابل اسرائیل می‌ایستد
در ادامه این جلسه عباده امین از دانشجویان فلسطینی ساکن سوریه که هم اکنون ازدانشجویان دانشگاه بین المللی قزوین است، با قرائت شعری به زبان عربی با مفهوم مقاومت و پایداری، گفت: نسل ما فراموش نکرده اتفاقاتی که در فلسطین رخ داده است و حتی  شاید از نسل‌های قبل هم استوارتر و مستحکتر برای دفاع از فلسطین ایستاده است.

وی بیان کرد: نسل امروز با قدرت قلم و هنر در مقابل اسرائیل می‌ایستد و بدون این که استکبار جهانی متوجه شود برای از بین بردن ریشه‌های او تلاش میکند.
 
ادبیات پایداری باید در گسترش مفهوم« استقامت» همت به خرج دهد
محسن کریمی رئیس بسیج هنرمندان استان قزوین عنوان کرد:  ادبیات پایداری ما باید تعریف واژگان «مقاومت» و «استقامت» را به واضح ترین شکل به مردم ارائه دهد، چرا که اگرچه این دو مفهوم بسیار به هم نزدیک هستند اما هر کدام شکلی متفاوت و عمقی مختلف از ایستادگی را به تصویر می‌کشند.

وی گفت: در ادبیات پایداری وقتی سخن از مقاومت می‌شود، منظور هر نوع دفاع و تلاش برای حفظ ارزش‌هاست اما معتقدم وقتی از مرحله مقاومت عبور کردیم، با اتصال به قدرت الهی و توکل به خداوند میتوانیم وارد مرحله استقامت شویم و از این رو معتقدیم ادبیات پایداری ما باید برای توسعه مفهوم استقامت تلاش کند.

کریمی افزود: جامعه امروز ما نیاز دارد تا هنرمندان، نویسندگان و همه اقشار مردم در کنار هم قرار گیرند تا مفاهیم مرتبط با استقامت را در جامعه منتشر کنند.

«واژه مسجد» کلید واژه مشترک ادبیات پایداری ایران و فلسطین است
رئیس بسیج هنرمندان استان قزوین گفت: شاید خط مشترک دفاع در ایران و غزه با « واژه مسجد» گره خورده باشد، چرا که نقش مسجددر هر دو حماسه بسیار پر رنگ است.

وی افزود: خرمشهر در دل تاریخ خود دو حماسه بزرگ را جای داده است، حماسه نخست حماسه مقاومت 34 روزه مردم غیور این شهر و رزمندگان عزیزمان برای دفاع از این شهر است که با همه رشادت‌های انجام شده دشمن بعثی با حمایت استکبار جهانی بعد از 34 روز نبرد تانک و تن توانست خرمشهر را تصاحب کند، اگرچه کمتر به این 34 روز و این حماسه پرداخته شده است.

رئیس بسیج هنرمندان استان قزوین بیان کرد: حماسه دوم همان فتح خرمشهر است که 18 ماه بعد با نصرت الهی و با دلاورمردی‌های فرماندهان بزرگ و شهدای عزیزمان که از مردم عزیز خوزستان به ویژه شهید جهان آرا میتوان یاد کرد و بزرگانی نظیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی و شهید متوسلیان و شهید حاج احمد کاظمی  می توان یاد کرد ، به ثمر نشست.

کریمی عنوان کرد: در این حماسه نه تنها خرمشهر بلکه هویزه، خرمشهر، جاده مواصلاتی اهوازبه خرمشهر و تعدادی از روستاهای اطراف را به دست آوردیم و دشمن به مرزهای خود برگشت و ما موفق شدیم که فتح خرمشهر را به دست آوریم.

وی ادامه داد: خرمشهر سنبل مقاومت و فتح خرمشهر سنبل پیروزی است و تا دفاع حق علیه باطل پابرجاست خرمشهر امیدی به مبارزان انقلابی است.

رئیس بسیج هنرمندان استان قزوین تصریح کرد: امروز تاریخ در حال تکرار است و غزه تکرار همان رشادت‌هایی است که در خرمشهر به وقوع پیوست.

این مسئول افزود: خرمشهر امید آفرینی ای برای ملت ایران کرد که ما تا قرن‌ها این اعتماد به نفس، خودباوری و اتکائی به این موفقیت خواهیم داشت که برای ما ماندگار خواهد بود.

کریمی گفت: به نظر من امروز باید با دقت پیامی که حضرت آقا به مناسبت آزادسازی خرمشهر ارائه نمودند را مطالعه کرد چرا که کلید واژه‌هایی اساسی در این پیام نهفته شده است که میتواند نوری برای حرکت در دنیای تاریک امروز باشد.

وی افزود: خوشبختانه عناصر پیروزی در این پیام به راحتی قابل مشاهده است و میتواند نوید بخش به نتیجه رسیدن جوانان فلسطینی باشد، چرا که خدای خرمشهر همان خدای غزه است و خدای غزه خدای عبور از مشکلات کنونی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور ما هم هست و اگر همان نیت و ارائه رزمندگان را داشته باشیم میتوانیم از پس این مشکلات هم برآمد.

رئیس بسیج هنرمندان استان قزوین گفت: اگر امروز میگوییم نیاز است چرا در ماجرای غزه تا زمانی که اسرائیل پیروز است جامعه جهانی سکوت میکند ولی تا پیروزی‌هایی از نهضت مقاومت و جهادگران مشاهده می‌شود جامعه جهانی به فکر صلح و آتش بس می‌افتد.

کریمی بیان کرد: در ماجرای فتح خرمشهر نیز همین اتفاق افتاد و زمانی که خرمشهر دست صدام بود درخواست از سوی عراق مطرح شد که با داشتن خرمشهر توافقات با عراق صورت گیرد اما امام خمینی نپذیرفتند.

وی تشریح کرد: دشمنی که چنین خسارات بزرگی به ما وارد کرده است در مدت 20 ماه نخست حتی از سوی سازمان جهانی به عنوان متجاوز شناخته نشده بود و ازاین رو امام تلاش کردند و ایستادگی کردند و تا زمانی که حتی وجبی از خاک ما در دست دشمن نبود با صلح موافقت کردند.

رئیس بسیج هنرمندان استان قزوین گفت: صدام در تلاش بود هم خرمشهر را از دست ما در بیاورد و هم ما را متجاوز نشان دهد.

کریمی گفت: از این روست که ما با ماجرای غزه غریبه نیستیم و امروز کاملا درک میکنیم که غزه در چه شرایطی قرار دارد و با وجود همه ظلمی که به این مردم تحمیل شده است هنوز جوامع جهانی اسرائیل را به عنوان متجاوز قبول نکرده اند.

هنرمندان، نویسندگان و شاعران در کنار مردم مظلوم بایستند
وی عنوان کرد: امروز هنرمندان، نویسندگان و شاعران ما وظیفه دارند همانطور که در کنار ملت ایران در روزهای سخت مبارزه ایستادند برای آزادی و آزادگی مردم فلسطین نیز با قدرت وارد میدان شوند.

رئیس بسیج هنرمندان استان قزوین افزود: اگر نویسندگان و شاعران و هنرمندان ما نبودند امروز این تاثیری که از فرهنگ و ادبیات پایداری در ذهن مردم و نسل‌های آینده ما شکل گرفته وجود نداشت و از این روست که بخش قابل توجهی از این مسئولیت برای زنده نگاه داشتن فرهنگ روی دوش این افراد قرار گرفته است.

کریمی گفت: تلاش ما این است که نویسندگان فعال ما مسئولیت‌های اجتماعی خود را در قبال حمایت از مردم مظلوم دنیا بشناسند و همانطور که تاکنون بارها برای احقاق حق این مردم نوشته اند و فعالیت کردند این مسیر ادامه دار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها